Monitorování srdeční frekvence. Proč je to pro nás přínosné?

Hned v úvodu si sedneme do auta a trochu se projedeme. Máme moderní technologicky našlápnutý vůz, nicméně stále potřebujeme benzin, nebo elektrickou energii, která nám bude pohánět motor. Při jízdě na rovině náš motor nepotřebuje mnoho paliva, pracuje velmi úsporně. Nicméně jakmile přijde stoupání, rychlá jízda nebo přisednou-li do auta další spolujezdci, tak motor začne vyžadovat více paliva. Zpět k našemu lidskému organismu. Svaly, svalová vlákna našeho těla pracují velmi obdobně a potřebují také palivo a tím jsou různé energetické substráty, které jsou do svalů na těle distribuovány především krevním systémem a ten je poháněn srdcem, svalovým „motorem“.

Velmi zjednodušeně řečeno, naše svaly pracují podobně. V autě sešlapujeme akcelerační pedál, zvyšujeme tím otáčky motoru a tím zároveň upravujeme výkon motoru, ten auto vyveze například do prudkého stoupání nebo uveze více pasažérů v autě. Upravujeme otáčky motoru v závislosti na charakteru a způsobu naší jízdy. Proč každodenně regulujeme správnými otáčkami efektivitu motoru v našem autě a pracovní rychlost/činnost našeho srdce při fyzickém výkonu nás tolik nezajímá?

V autě používáme na přístrojové desce standardně jako nedílnou součást otáčkoměr a pokud jdeme sportovat s cílem dosáhnout nějakých výsledků, měli bychom mít svůj osobní sporttester, neboli měřič frekvence (otáček) našeho srdce. Je to jednoduché a zábavné.

Po velmi dobrých a dlouhých zkušenostech používáme moderní monitoring srdeční aktivity, kterým je systém Myzone™. Ten slouží k maximálnímu zefektivnění cvičení, podle toho, jakých cílů chcete dosáhnout. Jako motivující a zároveň zábavný prvek vnáší do tréninku nové možnosti. Hubneme pomocí srdečního tepu. Hubnout je možné pomocí zaručených diet, zázračných pilulek a také pomocí pohybu. I když je pohyb tou nejlepší cestou ke snížení hmotnosti, řada lidí ztratí motivaci již v začátcích, pokud se po prvních týdnech usilovné dřiny nedostaví žádný výsledek. Jedním z důvodů nedosažení výsledků bývá pohyb při nízké nebo naopak vysoké frekvenci srdečního tepu.

Chtěli byste zlepšit svoji fyzičku a k tomu ještě zhubnout? Nevěříte zázračným dietám a jste přesvědčeni, že správnou cestou k hubnutí a kondici je fyzická aktivita? Jste na správné cestě, ale ještě nemáte vyhráno. Můžete usilovně běhat, jezdit na kole nebo se trápit v posilovně a přesto nezhubnete, pokud při pohybu nedodržíte správnou hodnotu frekvence srdečního tepu. Ideální hladinou srdečního tepu pro odbourávání tuků je hodnota mezi 65% – 75% tepů z Maximální tepové frekvence v závislosti na věku, pohlaví, výšce a hmotnosti každého jedince. Ve výrazně vyšších hodnotách srdečního tepu není tělo schopno tuky přeměnit na energii a místo tuků spaluje cukry nebo dokonce svaly! Klíčem k hubnutí je tedy určení maximálního srdečního tepu.

Maximální srdeční tep (TFmax) se zjišťuje pomocí sportovních testů, například odkaz zde, nebo přibližně pomocí vzorce: TFmax = 220 – váš aktuální věk. Pro zjištění ideálního srdečního tepu pro hubnutí je potřeba znát ještě hodnotu klidového tepu. Klidový tep (TFmin) si změřte na zápěstí poté, co si lehnete a 5 minut vydržíte v klidu. Ideální srdeční tep pro hubnutí pak vyjde z rovnice: (TFmax – TFmin) * 0,6 + TFmin. Příklad: Je vám 45 let a máte klidový tep 65 tepů za minutu, bude výpočet: TFmax = 220 – 45 = 175 tepů za minutu, optimální tep = (175 – 65) * 0,6 + 65 = 131 tepů za minutu. Tedy, aby vaše tělo spalovalo efektivně tukové zásoby je potřeba sportovat blízko optimální tepové frekvence souvisle, minimálně 30 minut. denně.

Ideální zátěží je pomalý běh, jízda na kole, ale může to být i jakákoliv jiná fyzická aktivita. Správnou hladinu tepové frekvence dokáže ohlídat tzv. sporttester. Je to snímač srdečního tepu, neboli hrudní pás, který si umístíte na hrudník v oblasti pod prsy a který na displeji sportovních hodinek nebo různých sportovních zařízeních nebo chytrém telefonu zobrazuje váš aktuální srdeční tep. Moderní sporttestery bývají navíc doplněny o další funkce a podrobné informace o vašem tréninku. Všechny informace se automaticky zaznamenávají do paměti a pohodlně vytváří osobní tréninkový deník každého uživatele. Pohled na měsíční kalendář se zvýrazněnými dny, kdy jste udělali něco pro svoje zdraví je tou nejlepší motivací k trvalé změně životního stylu a udržení trvalé kondice.

-basf-

Bodyactive studio
S námi budete Fitness. Tvoříme cestu pro lepší zdraví.
Komentáře