Solárium ☀️ pomáhá k vitaminu D a k lepší náladě.

Vitamin D má velmi pozitivní vliv na zdraví našich buněk, kostí i orgánů, působí proti autoimunitním a kožním onemocněním. UV sluneční záření vytváří v kůži 90% vitaminu D. Máte dostatečné množství vitaminu D ve vašem organismu?

Nedostatečný pohyb a nedostatečný pobyt na slunečním světle způsobuje obecně celkové oslabení našeho imunitního systému, kterému se následně nedaří odolávat vnějším škodlivým vlivům, kterými jsou obecně viry, onemocnění různého charakteru. Vitamin D významně pomáhá k normální a správné funkci našeho imunitního systému. Což je celkem důležité.

Vitamin D, není sice zázračná látka, jak by mohlo nyní vyznít, nicméně, pro náš organismus je velmi důležitý a nezbytný. Ovlivňuje a urychluje proces dělení buněk v těle. Je prospěšný pro zdraví našich kostí, prevence osteoporózy a pomáhá našemu tělu dobře vstřebávat vápník a fosfor, přispívá k normální hladině vápníku v krvi a udržuje normální funkci svalů. To není zrovna málo, co říkáte?

„Solária nabízejí nejen kontrolovanou cestu k opálení, ale jejich používáním lze rovněž předejít nedostatku vitaminu D.“

Pro naše dobré zdraví je velmi důležité dodržovat vyvážený a zdravý životní styl. Každý den si udržovat slunný způsob života a vysoce kvalitní a vyváženou stravu. Dostatečně zdravou a výživnou, tak abychom zajistili správný příjem všech vitamínů, minerálů a základních živin potřebných pro naše tělo. 

Solárium Luxura, Bodyactive studio Brno, Královo Pole, Palackého třída 45, 1.patro

Při dodržování vhodné životní rovnováhy musíme být však opatrní! Vitamin D, jak už jsme si říkali, podporuje funkce našeho těla a tělo si jej může samo syntetizovat – samo vyrábět. Pokud na holou pokožku dopadá sluneční světlo a slunění trvá alespoň 15-20 minut, 2-3 krát týdně, je to minimální doba k produkování vitamínu D. 

Musíme mít však na paměti, že vitamin D se poměrně rychle štěpí, což znamená, že naše zásoby mohou velmi rychle docházet, a to zejména v zimních obdobích nebo zeměpisných šířkách, kde slunečního svitu během roku není mnoho. Tímto, nebo i nevhodným životním stylem je možné se dostat s množstvím vitaminu D v našem těle do velkého deficitu, který si náš organismus stěží sám doplní a organismus tím může být velmi oslaben.

Ne všichni jsme schopni nebo ochotni zůstat na slunci každý den. Ve skutečnosti, ne vždy slunce svítí všude na světě a slunečné dny mohou být vzácnou věcí, zejména v zimě. Proto možnou alternativou, může být i doplněk stravy, který dokáže tělu poskytnout potřebný a dostatečný zdroj vitaminu D.

IU = jsou mezinárodní jednotky a u vitaminu D odpovídá 1 IU = 0,025 µg neboli 40 IU = 1 µg. Doporučená denní dávka vitaminu D pro dospělého člověka je 400 IU = 10 µg. V případě změřeného deficitu to může být 3000 až 5000 IU/denně

Slunce i solária vyzařují stejné UV záření, neexistuje tedy rozdíl mezi UV zářením ze slunce a ze solária, proto je v obou případech stejně důležité dodržovat pravidla zodpovědného opalování. To znamená přizpůsobit dobu opalování typu pleti, intenzitě UV záření a stupni opálení jedince tak, aby nedošlo ke spálení kůže, kterému je třeba se vyvarovat především na slunci venku. Více o tomto tématu více v našem předchozím článku.

Obzvlášť v těchto dnech je prevence v oblasti našeho zdraví velmi nutná a může velmi snížit riziko různé infekce a onemocnění.Zjištění klinických studií dokazuje, že vitamin D může prostřednictvím několika různých mechanismů posílit imunitní systém a snížit riziko respiračních infekcí způsobených chřipkou, nebo také COVID-19.

Primárním zdrojem tohoto esenciálního hormonu (a dalších složek potřebných pro dobré zdraví), je UV záření ze slunce nebo umělých opalovacích zařízení neboli solárií.

Sluneční ultrafialové záření, které se dostává na povrch Země, se mění v závislosti na zeměpisné šířce, denní době a ročním období. Kolem 95% jsou delší vlnové délky UVA, zbývajících 5% jsou UVB. Pouze absorpce UVB světla absorbovaného kůží zahajuje chemický proces, při kterém se produkuje vitamin D.

„Nejlepším způsobem, jak získat potřebnou denní dávku vitaminu D s minimálním karcinogenním rizikem, je opalování uprostřed dne, a to za předpokladu nespálení pokožky. Je to prokazatelně lepší než ráno nebo odpoledne.“

Ne vždy je pobyt na slunečním světle dostačující a nestačí tedy k udržení dostatečné denní hladiny vitaminu D. Proto mohou být výbornou alternativou pro doplnění zejména umělá opalovací zařízení solária nebo případně vhodný doplněk stravy.

Většina opalovacích zařízení pro vnitřní použití vyzařuje podobný nebo dokonce stejný poměr UVA / UVB jako přirozené slunce s maximální intenzitou rovnající se polednímu slunci ve Středomoří. Navíc se jedná o zcela kontrolované záření. 

Každý provozovatel nebo personál solária musí být odborně vyškolený a mít provozní certifikaci, díky čemuž, je také schopen poskytnout zájemcům o opalování v soláriu cenné a důležité rady podle profesionálních standardů.

Evropská asociace slunečního světla (ESA) podporuje bezpečné, kontrolované a informované používání solárií v souladu s právními předpisy EU. Aby byla zajištěna bezpečnost spotřebitele, spolupracuje ESA ruku v ruce s orgány EU a vnitrostátními orgány členských států na provádění a prosazování závazných norem v celé Evropě.

Zdroje: The European Sunlight Association – Evropská asociace slunečního záření (ESA – Evropská organizace provozovatelů, distributorů a výrobců solárií). Česká Asociace Zdravého Opalování (ČAZO) – je zastřešující česká organizace příznivců rozumného využívání UV záření, provozovatelů, distributorů a výrobců solárií.

-BasF-

Bodyactive studio
S námi budete Fitness. Tvoříme cestu pro lepší zdraví.
Komentáře